Ohjeet

Palvelun hyödyt

Mitä Bisnode Liidilla tekee?

Bisnode Liidilla kotisivut saa tuottamaan enemmän liidejä B2B-myyjille.

Kuumat liidit ovat myynnille aina häviävä luonnonvara. Viimevuosina tätä vajetta on pyritty paikkaamaan erityisen ahkerasti nettimarkkinoinnilla. Kotisivut tuottavat yleensä vain vähän liidejä. Yli 99% kotisivujen kävijöistä menee hukkaan. Tunnistamalla kävijät ja lähettämällä kiinnostavimmat tapaukset myynnin käsittelyyn, kotisivut tuottavat oikeaa myynnillistä hyötyä. Bisnoden avulla tiedät, mitkä kohderyhmään kuuluvista yrityksistä ovat kiinnostuneita tuotteistanne juuri nyt.

Mitä hyötyä Bisnode Liidistä on?

Palvelun avulla tiedät, mitkä yritykset ovat kiinnostuneita tuotteistanne tai palveluistanne juuri nyt. Lisäksi näet, mitkä yritykset ovat reagoineet myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin.

Mitä hyötyä Bisnode Liidistä on yksittäiselle myyjälle?

Myyjä saa uusia liidejä, joilla on todetusti korkea hit rate puhelusta tapaamiseksi tai puhelusta kaupaksi. Lisäksi myyjä näkee esimerkiksi, että asiakas on käynyt heti tapaamisen jälkeen kotisivuilla lukemassa lisää niistä tuotteista, joista tapaamisessa keskusteltiin.

Mitä hyötyä Bisnode Liidistä on myynnin johdolle?

Sama markkinointiraha tuottaa myyntitiimille enemmän liidejä ja lisäksi liidit ovat sellaisia, joille (todistetusti, kts. seuraava kysymys) kannattaa soittaa. Palvelupakettiin kuuluu raportointi, jonka avulla myyntijohtajan on helppo seurata kymmenen sekunnin viikkopanostuksella hoitavatko myyjät liidit vai eivät.

Mistä tiedän, että tämä toimii? Miten voit todistaa sen?

Otetaan esimerkiksi eräs toimitilavuokraaja. He tekivät sähköpostimarkkinointia pieteetillä valittuun kohderyhmään ja soittivat vastaanottajia läpi siinä järjestyksessä, kun sähköposteja avattiin. Heidän hitrate läpiviedyistä puheluista kohde-esittelyihin oli 10%. Samat kaverit soittivat Bisnoden nettiliidejä samalla spiikillä, jolloin hitrate oli 25%.

Toisena esimerkkinä toimii pieni konsulttiyhtiö. Ennen nettiliidipalvelun käyttöä heidän nettisivunsa ei tuottanut liidejä lainkaan. Palvelun käyttöönoton jälkeen he saivat muutamassa kuukaudessa kymmeniä liidejä, joista kolme johti kauppaan.

Referenssiasiakkaita ovat mm. DMP, YTM Industrial, Suomen Elektorniikkakäsittely ja Accelerando.

Meillä on jo seuranta kotisivuilla. Mitä teemme Bisnodella?

Monista seurantatyökaluista saa kaivettua esiin vastaavat tiedot, jotka Bisnode lähettää. Se ei vielä tarkoita, että ne tulisi käytettyä. Kysy itseltäsi kuinka monta kauppaa olet saanut seurannan avulla. Lähes poikkeuksetta vastauksena on pyöreä nolla! Syynä on selvä, myyjät eivät jaksa käyttää aikaansa seurannan kaiveluun. No, Bisnoden avulla ei tarvitse tehdä mitään, liidit tarjoillaan tuoreena sähköpostiin täysin automaattisesti. Antaa klikkausmäärien homehtua seurantatyökalun uumenissa kaikessa rauhassa, liidit tulevat automaattisesti ja lisämyynti niiden mukana.

Sivuillamme ei käy juuri ketään. Onko palvelusta silti hyötyä?

Liidien määrä on suoraan verrannollinen kotisivujen kävijämäärään. Jos sivuilla käy vain muutamia kävijöitä päivittäin, liidejä ei kannata odottaa edes viikkotasolla. Jos otat Bisnode Liidin käyttöön suosittelemme samalla tekemään markkinointitoimenpiteitä sivujen liikennemäärän nostamiseksi. Kokeile vaikka Google AdWords –mainontaa ja sähköpostisuoraa.

Kuinka palvelu toimii

Miten palvelu käytännössä toimii?

Kotisivuille asennetaan seuranta, jonka avulla sivuilla vierailevat yritykset tunnistetaan. Kun kohderyhmään kuuluva yritys vierailee sivuilla, myyjä saa siitä tiedon sähköpostiinsa saman tien.

Sivuillamme on valtava liikenne. Saammeko 100 liidiä päivässä?

Yleensä tämä pelko on aiheeton. Tyypillisesti asiakkaamme haluavat lisää liidejä. Jos liidejä tulee liikaa, autamme tiukentamaan liidikriteereitä niin, että vain kaikista kuumimmat liidit lähetetään myynnille käsittelyyn.

Miten palvelu voi tunnistaa asiakkaat?

Tunnistus tehdään ns. IP-osoitteen perusteella, eli tarkistetaan minkä firman omistamasta verkosta kävijä on tullut sivuille. Tämän tiedon perusteella haetaan yritystietokannasta yrityksen täydet tiedot ja haarukoidaan esiin kiinnostavat liidit.

Miten paljon yrityksiä voidaan tunnistaa?

Suomessa voidaan tunnistaa n. 26 000 yritystä IP-osoitteen perusteella. Käytännössä B2B-yritysten sivuilta tunnistetaan 20-30% kävijöistä.

Mistä yritys- ja päättäjätiedot tulevat?

Yritys- ja päättäjätiedot tulevat D&B:ltä ja Soliditet Finlandilta Suomen osalta. Englanninkielisten maiden osalta tiedot tulevat Jigsawsta.

Mitä palvelu maksaa?

99€/kk pienille yrityksille, 299€/kk keskisuurille yrityksille ja 799€/kk suurille yrityksille. Tarkemmat tiedot löydät hinnastosta.

Liidien hyödyntäminen

Eivät myyjät jaksa kaivaa liidejä mistään; he ovat laiskoja ja kiireisiä!

Myyjän ei tarvitse tehdä mitään, hän saa liidin heti tuoreeltaan sähköpostiinsa. Myyjälle ei tule mitään uusia järjestelmiä, joihin pitää kirjautua ja joiden käyttö pitää opetella.

Eihän liidillä tee mitään, kun ei tiedä kenelle soittaa!

Jos esimerkiksi myyt taloushallinnon ohjelmia, talousjohtaja tietää taatusti, ollaanko yrityksen ohjelmistoa uusimassa vai ei. Sillä ei ole mitään väliä soitatko sivuja selanneelle henkilölle vai et, koska oleellista on soittaa oikeaan yritykseen oikeaan aikaan. Kun heillä on ostoikkuna auki, myyjä pääsee kyllä sisään.

Myyjät eivät soita kylmäsoittoja. Onko palvelu silloin hyödytön?

Ei lainkaan. Liidit ovat silti kuumia ja ne voi helposti hyödyntää käyttämällä ulkopuolista telemarkkinoijaa, joka soittaa liidit läpi. Jos liideille ei soiteta, käteen jää "vain" kiinnostavaa tietoa kohderyhmään tehtyjen myynti- ja markkinointitoimenpiteiden tehosta.

Palvelun käyttöönotto

Mitä käyttöönotto vaatii?

Helpoimmillaan käyttöönotto vaatii vain yhden koodirivin kopioimista kotisivuille. Tämä vie ammattimieheltä noin minuutin. Tämän lisäksi palveluun voi tehdä erilaisia asetuksia, joiden avulla liidejä valitaan ja lähetetään.

Seurantakoodi: joku IT-juttu? Sekoittaako tämä jonkin järjestelmän?

Asennus vaatii vain yhden koodirivin kopioimista ja liittämistä kotisivuille. Tämä ei näy kävijöille, eikä häiritse muita järjestelmiä. Käyttö ei aiheuta tietoturvaongelmia. Palvelu on läpäissyt usean ison pörssiyrityksen IT:n seulan, joten se on aivan varmasti OK.

Voiko Bisnode Liidia kokeilla ennen ostamista?

Voit avata verkossa maksuttoman 14 päivän koekäytön. Se ei sido sinua mihinkään.

Mitä apua käyttöönottoon on tarjolla?

Neuvomme puhelimitse ja sähköpostitse palvelun käyttöönotossa. Tarjoamme myös käyttöönottokonsultointia ja -koulutusta. Soita ja kysy lisää.

Yleisiä ongelmatilanteita

Liidejä tulee liian vähän

Yleensä liian vähäinen liidien määrä johtuu vähäisestä liikenteestä sivuilla. Jos sivuilla ei käy kohderyhmään kuuluvia asiakkaita, liidejä ei löydy. Ratkaisu on perin yksinkertainen: hanki lisää liikennettä sivuille markkinoinnin keinoin. Joskus vähäinen liidimäärä voi johtua myös vääristä asetuksista. Tarkista, ettei kohderyhmä ole liian rajoittava ja että tuoteryhmät on määritelty oikein. Näet extranetin kohdasta Liidit -> Kaikki yrityskäynnit mitkä kaikki yritykset ovat käyneet sivuilla. Jos tässä listassa on mielestäsi liidiksi sopivia yrityksiä, ota yhteyttä niin selvitämme ongelman ja suosittelemme toimenpiteitä.

Liidejä tulee vähemmän kuin ennen

Oletko tehnyt muutoksia sivuille? Sivujen uudistaminen voi johtaa tilanteeseen, jolloin palvelu ei tunnista hyviä liidejä, koska tuoteryhmät on määritelty vanhojen sivujen osoitteiden mukaan. Päivitä tuoteryhmät extranetin kautta tai ota yhteyttä ja pyydä meitä päivittämään ne puolestasi.

Myyjät eivät tee liideille mitään

Usein käsittelemättä jääneet liidit ovat merkki myyjien keskuudessa yleisestä ammattitaudista nimeltä luurikammo. On ymmärrettävää, että (usein) ventovieraille ihmisille on kiusallista soittaa, mutta vain soittamalla liidit käännetään tapaamisiksi ja kaupoiksi. Luurikammoa voi hoitaa valmentamalla myyjiä tai ulkoistamalla buukkaussoitot siihen erikoistuneelle yritykselle.